söndag 1 mars 2009

Typ Libanesiskt

Det var lördag i köket och jag, full av inspiration från min nya bok "Meze", fixade till en middag med libanesisk touch. I frysen fanns ett paket kycklingfärs och i kryddhyllan en och annan krydda som används i det libanesiska köket. Så "järpar" fick det bli!

Till det en variant av Taboleh, eller persiljesallad, som är ett vanligt tillbehör i libanesisk matlagning. Syrlig och riktigt riktigt god. Det finns många olika recept på Taboleh, jag har som vanligt min egen variant.



Kycklingjärpar med inspiration från Libanon!

Kycklingfärsen kryddadas med:
Kanel
Kryddpeppar
Spiskummin
Vitlök
Rödlök
Färsk koriander

Tillsätt sedan ett ägg,"rulla" slarvigt till järpar och stek dem i olivolja.

I en panna bredvid:
Stek finhackad rödlök i några matskedar olivolja och kryddpeppar. "Såsen" slås sedan på järparna och hela härligheten toppas med persilja och torrostade pinjenötter.


Persiljesallad med bulgur

Koka en deciliter bulgur och spola i kallt vatten, torka eventuellt torrt på en kökshandduk.

Finhacka och blanda:

1 tomat
10 cm gurka
1/2 paprika
1/2 rödlök
1/2-1 kruka färsk persilja

Persiljan ska "ta över lite" så snåla inte med den!

Blanda sedan en dressing av några msk.olivolja och saften från en citron, krydda med svartpeppar och kryddpeppar. Slå över salladen.


Det här är mat precis i min smak. Pappan bedyrade att han aldrig ätit så goda järpar tidigare och gillade syrligheten i salladen. 3-åringen rynkade lite på näsan åt salladen, men gillade järparna skarpt!

Inga kommentarer: