torsdag 7 augusti 2008

Jag vill ha mat nuuu mamma!

Snabb thaikyckling med kokosmjölk och ris

Hungrig och trött dotter innebär att det bara måste gå undan när maten ska fixas. Extra bra är det om maten dessutom kan "sköta sig själv" medan vi myser i fotöljen med en bok. Riskokaren är min bästa hjälpreda en sån gång. Vi fick riskokaren i present av min bror och ska jag vara ärlig så tyckte jag att det var en riktigt onödig pryl. Så fel jag hade, vi använder den jättemycket. Riset sköter sig själv och kan dessutom stå på varmhållning rätt länge.





Hur göra?
Hacka en stor kycklingfile
Slanta upp två morötter
Hetta upp lite olivolja i stekpannan tillsammans med 1-2 tsk red curry paste
Släng i kyckling och morötter och stek dem



Häll sedan på en burk kokosmjölk. (Vi använde en light-variant denna gång, trots att den blir lite "vattnig")
Pressa i saft från 1/2 lime
Avsluta med Kikkomansoya och/eller fisksås för sältan


Det behöver inte vara mer avancerat, perfekt vardagssnabbis!
Fanns det lite fler grönsaker hemma skulle man ju förstås kunna addera det ;-)

Inga kommentarer: