onsdag 31 december 2008

Medelhavsmat

För ett par år sedan fick jag den här kokboken av min mamma. Det finns så många goda saker i den, bland annat en potatis- och fetaostkaka som jag brukar göra lite nu och då. I går hittade jag en squash- och mozarellagratäng med Italiensk touch som jag inte provat. Den var toppengod!

Jag har förenklat den och gjorde ungefär så här:
-Skala 1-2 squash, skiva, salta och kör i ugn på plåt, 200 grader i 20 minuter.
-Skiva 2 pkt. mozarella ost
-Koka ihop en sås av 2 hackade vitlöksklyftor, en skvätt olivolja, oregano,rosmarin, salt, peppar, socker och en burk krossade tomater.
-Häll nästan all sås i en gratängform
-Varva stekta squashskivor och mozarellaskivor på såsen
-Toppa med en halv burk pesto och klicka sen ut resterande tomatsås på.
-Pricken över i:et är 1 dl riven parmesan på. Sen in i ugnen typ 20 minuter.
Till åt vi min farmors oliv-och valnötsbröd som vi grillat i ugnen med lite olivolja på.

Inga kommentarer: