tisdag 16 december 2008

India!


Indisk mat äter jag gärna, men jag är inte någon erfaren kock när det gäller det indiska köket...jag provar mig fram som vanligt! För ett par år sedan sålde Indiska kryddor, "Panch poran" hette en som var så himla god! Nu verkar inte kryddorna finnas i butik längre!?
Ikväll trixade jag till en Indisk linsgryta på följande sätt:

- Hacka en gul lök och 2 vitlöksklyftor
- Fräs mjuka i olja med 2-3 tsk spiskummin och 1 tsk. gurkmeja
- Häll på en burk kokosmjölk light, 3 dl vatten och 1 buljongtärning (grönsaks eller höns)
- Slå i 3 dl gula okokta linser
- Låt koka på svag värme i ca 15 minuter
- Blanda i 2 grovt hackade tomater, en påse färsk spenat och en kruka färsk koriander
- Koka ihop i 2-3 minuter...klart!
- Pricken över i:et är lite ringlad naturell yoghurt över

Detta tillsammans med varma naanbröd med koriander och vitlökssmak fick till och med den "ibland- lite-skeptisk-mot- veggomat-pappan" att mumsa!

Inga kommentarer: