söndag 7 december 2008

Mat i fyra dagar - Iranskt/persiskt ris

Så här i december är jag sugen på saffran, och då inte bara i saffransbröd. Jag vill ha det i maten. För många år sedan fick jag smaka iranskt saffransris första gången och har sedan dess älskat det. Det finns många olika maträtter där saffran passar hur bra som helst tycker jag, min svärmor brukar tex. göra en fisksoppa med saffran som är grym!


Saffransris på iranskt vis lagar man på följande sätt:

Skölj 3-4 dl ris i vatten och lägg det i en stor gryta. Slå på vatten, grytan full. Salta.
Koka i 10 minuter. Spola av riset i ett durkslag.
Smält en klick smör i grytan, häll tillbaka riset.
Lägg sedan en kökshanduk runt locket och skruva ner värmen till typ 2:an. (på en spis 1-6)
Låt stå i 20 minuter.
Tillsätt saffran efter smak. Eller uteslut det, riset blir supergott vilket som!

I botten på grytan blir ett lager av segt krispigt ris med smörsmak, det kallas Tadic (jag reserverar mig för stavningen) Det är supergott och det är alltid gästerna som får äran att äta det.

De närmaste dagarna serveras det är här hemma hos oss:

-Saffransris med kyckling och grönsaker
-Lax i ugn och foliepaket med potatisskivor, fetaost, tomat och fefferoni
-Mexicanaquornfärs och ris
-Färskpasta med sås av rökt lax

Inga kommentarer: