onsdag 21 januari 2009

I all sin enkelhet


Jag fick 500 g ekologiska jordärtskockor av en mycket snäll kollega och vän i veckan. Gissa om jag blev glad! De tar en stund att skala eftersom de är ganska små och mycket knöliga, men det är det definitivt värt. Gratängen som jag hissat tidigare gör man så här:

Skala och skiva 500 gram jordärtskockor
Lägg dem i en ugnsform, slå på 1 paket grädde och 1 dl mjölk
Salta och kvarna över svartpeppar
Rör ner ca 1 dl riven ost
Kör i ugn på 200 grader tills jordärtskockorna är mjuka.


Det är helt sjukt enkelt och att de här små knöliga sakerna kan ge ifrån sig en sån underbar smak det är nästan obegripligt ju. Vi åt ugnstekt lax till, men den funkar tillsammans med i princip vad som helst kan jag tycka. Jag skulle kunna tänka mig att äta bara gratängen...så god är den!

Inga kommentarer: