måndag 3 november 2008

Provlagat!

Jag fick ett mail för ett tag sedan av en nästan (?) lika matgalen kompis som jag. Hon menar att denna tomatsoppa "alltid gör succe". Det köper jag...för den var jättegod och enkel att göra, inga konstigheter i heller. Tack för tipset, den här kommer jag att göra fler gånger!

.
Krämig tomatsoppa

2 gula lökar
3 msk mild olivolja
2 msk smör
1 msk smulade örtkryddor
(t ex basilika, timjan, salvia och oregano)
3 burkar krossade tomater
1 ½ dl torrt vitt vin
3 dl vatten
2 ½ hönsbuljongtärning
1 rejäl vitlöksklyfta
4 msk socker
1 lagerblad
2 ½ dl vispgrädde
Peppar från kvarn

Gör så här;

Hacka och fräs löken mjuk i olja och smör i en kastrull. Lägg i örtkryddorna som får fräsa med en stund. Häll i vinet så att det fräser till i grytan, i med tomater, vatten, buljongtärningar, hackad vitlök, socker och lagerblad. Låt soppan koka sakta i 20-30 minuter. Fiska upp lagerbladet, mixa soppan slät och häll tillbaka i kastrullen. Tillsätt grädden och låt småkoka ytterligare 5-10 minuter. Ta några tag med pepparkvarnen och klipp gärna i rejält med färsk basilika innan soppan serveras (går lika bra med torkad!). Smula ner mer torkade kryddor om det behövs.
Till soppan bakade jag enkla goda brödsnittar på rågsikt och serverade (ett för oss) nytt rödvin, som verkligen kan rekomenderas!
Parentes: När jag läser igenom mina blogginlägg så är det två ord som ganska ofta återkommer märker jag. Nämligen "enkel" och "snabb". Det är precis så jag vill att det ska vara att laga mat. Det ska vara enkelt att tillaga och gå hyfsat snabbt. Då blir det ju mer tid till att njuta vid matbordet med ljusen tända. Men det måste förstås vara GOTT också ;-)

1 kommentar:

Liselotte sa...

Halloj, vad kul att du gillade soppan! Har fler recept på lut...säg bara till!/L