söndag 16 november 2008

Matplanering

Idag har jag stekt biffar av kycklingsfärs till lunch. De kryddades med rödlök, svartpeppar och persillade. Till serverades färsk pasta och en spetskålssallad med olivolja, vinäger och persillade. Hur gott som helst! Nu ikväll ska vi slänga in två hyfsat stora och fina fjällöringar i ugnen, som min pappa fick med sig hem från sin senaste fisketur. Till blir det klyftpotatis och en vitvinsås. (3-åringens favoritmat för övrigt)

Varje helg brukar vi försöka planera vad vi ska äta under kommande vecka och handla hem det som behövs. Det är skönt, för att stå hungrig i affären klockan 17 varje dag med en ännu hungrigare unge är liksom ingen hit. Ibland blir det bara en "grovplanering" vi gör, men oftast så är veckans maträtter helt bestämda på söndagen, sen äter vi det vi är sugna på för dagen från vår lista. Eventuellt att vi ibland behöver komplettera med någon färsk vara under veckan. Den närmaste tiden ser listan ut som följer:

  • Ris & Kyckling Paneng curry med nötter, limeblad och rödlök
  • Pasta & kycklingkasslersås med tomat, majs, oliver och morötter
  • Rösti & knaperstekt kalkon med lingonsylt
  • Plättar med svampstuvning
  • Grillade kikärtor, pitabröd med Dukkah, kålsallad och fetaostyougurt
  • Kycklingbiffar, potatisklyftor och Lohmandersås
  • Sallad med röda linser och vinbladsdolmar

Hela listan består av snabb och enkel mat. Längre än så här har vi inte planerat än, men jag är sugen på glasnudlar...så jag grunnar på vad jag ska koka ihop med det. Brukar du äta glasnudlar? och vad äter du till i så fall? Efter den här matlistan vill jag också att det ska stå fisk på middagsbordet igen. Lax har vi ätit så mycket den sista tiden...men tonfisk är jag sugen på och det var ett tag sen sist. Vad gör du av tonfisk på burk?

Inga kommentarer: