söndag 9 november 2008

En smak av rosmarin...

Jag blev så glad när ortens matbutik återigen tagit hem kycklingfärs. Jag äter inte rött kött och saknar att inte kunna laga biffar när andan faller på. Så fort jag får chansen inhandlas kycklingfärs. Biffarna blir så himla saftiga och det är bara fantasin som sätter stopp för hur man kan krydda dem. Fetaost och rödlök eller hackade gröna oliver är exempel på vad jag brukar ha i. Den här gången fick det bli färsk rosmarin, rödlök, svartpeppar och salt. Biffarna tar bara några ynka minuter att steka. Mycket enkla och mycket goda!




Till detta åt vi klyftpotatis och min "vanliga" kycklingsås som jag nästan alltid gör som bas till all kyckling. (Toppen också att ha som bas till en pastasås.)

1 pkt. matlagningsgrädde (mellangrädde när det ska festas till lite ;-))
1 hönsbuljongtärning
en liten skvätt rött vin
mycket kvarnad svartpeppar
(om du vill ha en lite tjockare sås, red)

Sen kan man tillsätta i princip vilken smaksättning som helst, vitlök eller någon färsk örtkrydda brukar slinka i såskastrullen hemma hos oss. Den här gången blev det förstås rosmarin.

Inga kommentarer: