lördag 13 juni 2009

Thailand i Norrland

I helgen finns thailändsk mat, kryddor och andra varor att köpa i vårt lilla samhälle. Det hör till ovanligheterna, så självklart passar vi på!





Dessa damer lagar helt makalöst god mat och gav mig en hel del matlagningstips när det gäller det thailändska köket. Jag köpte en påse med färsk koriander där rötterna satt kvar, tydligen ska även de användas i maten. Jag fick lära mig att de smakar lite mer än bladen och tipsades om att hacka rötterna och blanda i en marinad!



Som kronan på verket försökte de härliga damerna också lära mig att uttala namnet på en thaiefterrätt. Jag gjorde mitt bästa och provade några gånger, men fick bara leenden tillbaka :-)



(Kycklinggryta, vegetarisk nudelwok, friterad kyckling, kycklingspett, vårrullar och starka goda thaisåser)

Inga kommentarer: