måndag 10 augusti 2009

Lax och skaldjursbiffar

Biffar av lax och skaldjur är riktigt snabblagade och också väldigt goda. Det funkar med massor av olika smaksättingar och mitt grundrecept är busenkelt;

4 frysta laxfileer som tinas (nästan helt)
1 burk räkor i lag
1 äggvita
3 msk maizena majsstärkelse
1 tsk salt

Detta körs i matberedare, sedan tillsätts vad du gillar, exempelvis en snutt purjolök, dill och citronpeppar.

Det blir också jättegott med en näve koriander, en hackad vitlöksklyfta, en halv chilifrukt och lite pressad citron/lime.

Biffarna steks sedan (typ 3 msk smet per biff) i ca 3 minuter på varje sida. Använd rikligt med olivolja så blir ytan knaprig och god!

1 kommentar:

Irma sa...

Hej!
Vilken härlig blogg med massor av intressanta recept. Letade efter skaldjursbiffar - det var så jag hittade dig.
Om jag skulle vilja ha i kammusslor i biffarna, ska jag koka dem innan? De är ju råa när jag köper dem.
Undrar Irma