lördag 15 januari 2011

Ost-& Potatisrullar

Jag fick ett tips av min mamma om smördegsrullar med ost och potatis i som vi provade ikväll. Jättegoda verkligen!

Till marinerade vi quornfileér i honung, citron, soya, peppar och persillade. Stekte lite yta på dem och lagade sen färdigt i ugnen på 200 grader med lite grädde över.

Smördegsrullar:

Riv 4 kokta potatisar över en färdigkavlad smördegsplatta. Strö sen över 2-3 dl riven cheddarost, salta och krydda med timjan. Rulla ihop plattan och skär sen hyfsat tjocka skivor (som när du gör bullar). Låt vila i kylen. Mamma sa i en timme, vi körde på 20 min då vi var hungriga :-) Pensla med uppvispat ägg och grädda på 200 grader tills rullarna fått fin färg.

Nästa gång provar jag med fetaost...eller chevré...eller parmesan...eller västerbotten!

2 kommentarer:

Björknäshäxan sa...

Hej! Jag gjorde dessa rullar till salamifylld kycklingfilé i helgen och jag måste bara få säga: Sååå hilma goda! Och båda barnen (5½ år) tyckte åxå att det var jättegott. Kommer absolut att lagas igen i mitt kök! :o)

Linda sa...

Va kul! Visst är dom jättegoda :-)